آرشیو بهمن ماه 1400

لوازم يدكي ماشين

روغن هیدرولیک چیست و چه عملکردی دارد ؟

۳ بازديد

روغن هیدرولیک چیست و چه عملکردی دارد ؟

 

روغن هیدرولیک واسطه انتقال انرژی در کلیه سیستم های هیدرولیکی است. البته کار روغن هیدرولیک فراتر از انتقال ساده قدرت است. اگرچه انتقال انرژی هیدرولیک هدف اصلی این نوع روغن است اما در چهار عملکرد ثانویه از جمله انتقال حرارت، حذف آلودگی، آب بندی و روانکاری مفید هستند.

 

عملکرد روغن هیدرولیک

 

دستگاه های هیدرولیک گرمای اضافی زیادی را در عملکرد عادی ایجاد می کنند که اغلب به دلیل ناکارآمدی خود اجزا مانند پمپ و موتور ایجاد می شود. بدون راهی برای انتقال گرما از این مؤلفه ها، کاسه نمد ها و اجزای داخلی به راحتی آسیب می بینند. بازگشت روغن به مخزن که اغلب قبل از انتقال مجدد به دستگاه از یک سیستم خنک کننده عبور می کند، به حفظ دامنه دمای مطلوب کمک می کند. در مقابل، روغن هیدرولیک در هنگام خنک شدن دستگاه می تواند گرما را وارد سیستم کند.
مایع هیدرولیک همچنین ذرات و آب را از اجزای حساس از طریق فیلترها یا سایر دستگاه های تهویه مطبوع حمل می کند. روغن بدون جنبش، در درون اجزای حساس باقی می ماند و باعث می شود آلودگی به دام افتاده و به آرامی محیط اطراف خود را از بین ببرد.

در بیشتر اجزای هیدرولیک، روانکاری لازم است تا از قطعات داخلی در برابر فرسایش محافظت شود. بدون داشتن خاصیت روانکاری، سیستم های هیدرولیک بسیار ناکارآمد هستند.
اکثر دستگاه ها از روغن تصفیه شده یا مصنوعی استفاده می کنند و برای دستیابی به استاندارد های مطلوب خاصی مانند ویسکوزیته، نقطه افت و شاخص ویسکوزیته تهیه و ساخته می شوند. این سه خاصیت اغلب هنگام انتخاب روغن برای یک دستگاه خاص در نظر گرفته می شود؛ به عنوان مثال، اگر دمای محیط کم باشد شما باید روغنی با ویسکوزیته و نقطه افت درجه پایین را انتخاب کنید. اگر دستگاه شما محدوده دمای مختلفی را تجربه می کند، شاخص ویسکوزیته بالا بسیار مهم است.
مهم است که در سیستم هیدرولیک خود، نیاز قطعات به ویسکوزیته را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، یک پمپ پیستونی بین 16 تا 40 سانتیمتر نیاز دارد که این توصیفی از ویسکوزیته کینماتیک (یعنی اندازه گیری شده در حین جریان) است.

 
روغن هیدرولیک مجموعه ای از مواد افزودنی شیمیایی را برای بهبود عملکرد روغن و اجزای سیستم هیدرولیک دارد. این مواد افزودنی می توانند مقاومت روغن در برابر کف، مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی و همچنین خاصیت حفظ آب را بهبود بخشد. مواد افزودنی همان چیزی است که روغن های بی کیفیت و با کیفیت را از هم جدا می کند و باعث بهبود خاصیت چسبناکی روغن می شود.

 

ویژگی های روغن هیدرولیک

 

1. قابلیت روانکاری بسیار بالا؛ روغن بایستی در هر دما و فشاری این ویژگی را حفظ کند.
2. استحکام لایه روانکاری باید آنقدر زیاد باشد که از هم گسیخته نشود. در غیر این صورت استفاده از سایر اجزای متحرک زیاد می شود.
3. از لحاظ شیمیایی ترکیب روغن باید پایدار باشد و این ویژگی در رنج دما و فشار متغیر، تغییر نکند.
4. بخاطر وجود اکسیژن، روغن نباید تشکیل لجن دهد.
5. تغییرات ویسکوزیته در اثر تغییر دما باید حتی الامکان کم باشد؛ به بیانی دیگر روغن هیدرولیک بایستی ویسکوزیته ثابتی داشته باشد.
6. روغن هیدرولیک نباید بر اجزای حساس سیستم انتقال قدرت و اجزای آب بندی مانند کاسه نمد ها و رینگ ها اثر خوردگی داشته باشد.

 برای مشاهده انواع روغن هیدرولیک و قیمت آن‌ها، می‌توانید به این سایت مراجعه کنید.

والف چیست؟ کاربرد آن در لاستیک چیست؟

۴ بازديد

والف (والو) چیست؟

 

قسمتی از تایر است که اجازهٔ ورود یکطرفهٔ هوا به تیوب را می‌دهد و سپس توسط فشار داخل تیوب یا فنر بطور خودکار بسته می‌شود.

کاربرد والف در لاستیک

 

والف به لوله ای پلاستیک یا فلزی گفته می شود که هم در تایر های تیوپ دار استفاده می شود و هم تیوبلس ، اکثر افرادی با خودرو سرکار دارند از والف سر رشته ای ندارد اما باید بدانیم که این وسیله کوچک بسیار با ارزش و همچنین کاربردی می باشد . بیشتر ما هنگامی که کارمان با خودرو تمام میشود آن را پارک می کنیم و فردا به سراغ خودرو می رویم می بینیم که باد تایر هایمان کم است حتی گاهی هم هیچ بادی در تایر ها نیست اولین فکری که به ذهنمان می رسد پنچر کردن لاستیک توسط دیگران است اما در اکثر اوقات اشتباه فکر می کنیم .
والف انواع مختلفی دارد مانند والف فلزی،استیل، سنسوردار و...

عمر مفید والف

والف هم همانند هر چیز دیگری که طول زمان مصرف دارند عمر محدودی دارد و توصیه می شود تا در هنگام تعویض لاستیک حتما والف ها نیز تعویض شوند چرا که والف مستقیما به رینگ متصل می شود و یا بخش جدایی ناپذیر تیوپ داخلی است . لاستیک والف ممکن است به طور ناگهانی خراب شود و در تایر های تیوبلس تعویض والف در فواصل معین یا تعویض تایر امکان خرابی را به شدت کاهش می دهد .

 

وظیفه والف در لاستیک

 

والف وسیله ای است که از طریق آن یک شیر یک طرفه دارد که تایر ها را باد می کنند و معمولا از والف شرایدر که به ان والف آمریکایی نیز گفته می شود در تایر دوچرخه ها و اتومبیل ها استفاده می شود . و از والف پرستا که والف فرانسوی هم نامیده می شود در تایر دوچرخه های حرفه ای نیز استفاده می شود .

 

وجود والف چه فایده ای دارد؟

 

با وجود والف این اطمینان حاصل می شود که فشار باد داخل لاستیک محفوظ می ماند. همچنین باعث جلوگیری از ورود رطوبت و گرد و خاک به داخل لاستیک نیز می شود. طول عمر والف ها معمولا زیاد است و نیاز به تعویض مداوم آن نخواهید داشت. چنانچه والف بر اثر سرعت بالا و یا ضربه آسیب ببیند حتما باید آن را تعویض کنید. اگر هم که لاستیک جدید خریداری شود حتما باید والف های جدید جایگزین لاستیک های قبلی گردد. معمولا برای رینگ های اسپرت سر والف های وجود دارد که موجب زیبایی شده و حس دلچسبی می دهد.

 برای مشاهده انواع والف و قیمت آن‌ها، می‌توانید به این سایت مراجعه کنید.

پولیش خودرو چیست؟

۷ بازديد

پولیش چیست؟

 

یک نوع ساینده است و مانند یک سمباده عمل می‌کند، اما با دانه هایی بسیار ریز تر از سمباده.

در پولیش پرداخت بسیار ظریف انجام شده و این عمل بر اثر مالش مواد پولیشی و غلطش، و اصطکاک دانه های موجود در آن انجام می‌شود.

وقتی می‌خواهید رنگ اتومبیل خود را براق و یا آن را ترمیم کنید، در واقع یک لایه بسیار نازک از سطح رنگ را از بین می برید و وقتی از یک پوشش فلز، برای براق کردن یک قطعه فلزی استفاده می کنید، باز هم یک لایه از آن فلز را حذف خواهید کرد که بعد از آن سطح کاملا تمیز و جدید در زیر لایه رویی نمایان می شود.

با این که ضخامت لایه رویی رنگ کمتر خواهد شد، ولی آنقدر این تاثیر ناچیز و جزئی می باشد که در کیفیت کلی رنگ هیچ تاثیری ایجاد نمی‌کند.

تقسیم بندی پولیش ها 

این تقسیم بندی بر اساس قدرت ساییدگی انجام می گیرد. هر چه پولیش سفت تر و خشن تر باشد قدرت آن بالاتر است و اگر پولیش هیچگونه ساییدگی نداشته باشد، در واقع به نام واکس شناخته می‌شود.

انتخاب پولیش مناسب کار بسیار مهمی است زیرا با انتخاب نامناسب نه تنها به هدف مطلوب نمی‌رسید بلکه گاهی نتیجه معکوس و زیان بار خواهد بود. برای شناخت انواع پولیش ها باید از مشخصات فنی آن اطلاع حاصل کنید.

همان گونه که بر روی سمباده ها عددی نوشته شده تا شدت زبری و نرمی آن مشخص گردد، در پولیشها هم این عدد وجود دارد.

اما بر عکس آنچه تصور می کنید هرچه این عدد بزرگتر باشد، پولیش نرم تر خواهد بود. در واقع این عدد مشخص کننده تعداد ذرات ساینده در واحد سطح می باشد و هر چه عدد بزرگتر باشد یعنی تعداد ذرات ساینده بیشتر خواهد بود، پس ذرات ریز و نرم تر است.

در پولیش های متداول و بیشتر مورد استفاده، این عدد از حدود ۱۰۰۰ تا ۴۰۰۰ می باشد.

مواردی که خودرو به پولیش کاری نیاز دارد: 

 

ماتی رنگ

در بعضی موارد سطح رنگ خودرو سالم است اما رنگ آن کاملا مات و بی روح است که معمولا این اتفاق بر اثر برخورد گرد و غبار معلق در هوا و ریزگردها و سنگریزه ها است که باعث ایجاد خطوط بسیار ریز روی سطح رنگ می شود که با چشم دیده نمی شوند اما باعث شکست نور و مات دیده شدن رنگ می گردد.

 

در این مورد پولیش کاری می‌تواند سطح را هموار و صاف نمایند، تا شکست نور مثل آینه کامل شود و رنگ از حالت ماتی خارج شده و براق به نظر برسد.

سوختگی رنگ 

سوختگی رنگ به دو بخش تقسیم می‌شود، الف) سوختگی ناشی از نور آفتاب ب) سوختگی توسط شعله.

 برای مشاهده انواع پولیش خودرو و

قیمت آن‌ها،می‌توانید به این سایت مراجعه کنید.